Unit 1 – begeleider onderwijs

Waar droom je over als je denkt aan de toekomst voor de Bonte Boomhut?
Ik droom over een plek waar ieder mens zichzelf kan zijn, dat er zonder oordeel met elkaar samengeleefd wordt en ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Door Leer- en Veerkracht krijgen we hier de handvatten voor en kunnen we dit omzetten naar de praktijk. Het is en wordt echt een bepaalde cultuur op de Bonte Boomhut, het is een mindset en manier van leven. Niet zomaar een kunstje omdat we zeggen dat we het welbevinden belangrijk vinden. Ik hoop dat uiteindelijk nog meer scholen geïnspireerd worden en dat de Bonte Boomhut zich daardoor verspreid over Nederland. Ik gun dit namelijk ieder kind, elke ouder en ook elke begeleider.

Wat zijn 3 kwaliteiten die bij jou passen en hoe zet je die in op de Bonte Boomhut?
Pedagogisch tact:
Ik vind het belangrijk om echt te kijken naar gedrag, zonder oordeel en daaruit een behoefte te achterhalen. Ik voel dit goed aan en kan daardoor zonder oordeel begeleiden. Een kind weet zijn behoefte vaak nog niet, als je hier als begeleider op in kunt spelen en het kind inzicht kan geven in de oorzaken en gevolgen, draagt dit bij aan de ontwikkeling als mens.

Voorspelbaar:
Ik ben duidelijk in mijn verwachtingen en ik ben duidelijk in wat ik doe en handel consequent. Ik vind het ook belangrijk om te doen wat ik zeg, zo ben ik voorspelbaar voor de kinderen. Natuurlijk zijn er ook situaties waarin het ‘opeens’ toch anders moet, dan is het van belang om goed uit te leggen waarom iets anders gaat en aandacht te hebben voor de gevolgen die de verandering met zich meebrengt. Daarbij moet je ook aandacht hebben voor de emoties die het teweeg kan brengen, voor ons als volwassenen kan iets heel logisch zijn maar voor kinderen niet.

Intuïtief:
Naast dat ik analytisch ben ingesteld, luister ik ook graag naar mijn intuïtie. Met logisch beredeneren kom ik ver maar door ook op mijn gevoel af te gaan kan ik de groep, de kinderen en ouders vaak beter inschatten. Ik sta open voor een ander en dat helpt mij om tot de beste keuze in handelen te komen binnen de gegeven kaders. Dit zorgt voor een fijne samenwerking tussen ouders, kinderen en mij als begeleider.

De Bonte Boomhut - Manon-Hendriks-De-Bonte-Boomhut