Pijler 1
Veerkracht en welbevinden
“Veerkracht is dat jij jouw gedachten, gevoel en gedrag ten aanzien van jezelf en ten aanzien van anderen zo kunt sturen dat het in dienst staat van je welbevinden. Dat je in tegenspoed kunt terugveren en in voorspoed tot volle bloei kunt komen.”
Dr. Rinka van Zundert
Lekker in
je vel zitten
Het welbevinden van kinderen en medewerkers is uitgangspunt voor onze organisatie. Wij geloven erin dat wanneer mensen lekker in hun vel zitten, zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Om dit te kunnen bewerkstelligen werken wij bij De Bonte Boomhut met Leer- & Veerkracht, een totaal aanbod veerkracht en welbevinden, ontwikkeld voor kinderen door Dr. Rinka van Zundert.
Integraal model veerkracht en welbevinden
Op basis van de wetenschappelijke literatuur ontwikkelde dr. Rinka van Zundert een model dat weergeeft welke eigenschappen en vaardigheden je kinderen kunt bijbrengen om het welbevinden en veerkracht te vergroten (figuur 1). Dit model vormt de theoretische onderlegger van hoe we op De Bonte Boomhut zullen werken aan veerkracht en welbevinden van zowel de kinderen als de begeleiders.
Bewustzijn en begrip
Het model laat zien dat werken aan welbevinden begint met ‘bewustzijn’ en ‘begrip’. Bewustzijn is het weten wat er in jezelf omgaat aan gedachten, gevoelens en gedrag. Lichaamsbewustzijn helpt je bij het herkennen van je emoties en is essentieel om goed aan te kunnen voelen waar je grenzen liggen en wat je lijf nodig heeft. Daarnaast is begrip hebben van de menselijke psyche en biologie een belangrijke ondersteuning bij het bevorderen van welbevinden.
Zorgdragen voor het welbevinden van de kinderen
Door aandacht te hebben voor alle onderdelen uit het model dragen we zorg voor het ontwikkelen van het welbevinden van onze kinderen. Leer- & Veerkracht is de onderlegger voor alles wat we doen. Het zit verweven in onze kernwaarden en daarmee dus in het gedrag van alle mensen in de organisatie. Dat maakt dat het geïntegreerd zal zijn in de dagelijkse praktijk, zodat kinderen kunnen leren vanuit eigen ervaringen. Daarnaast zullen er momenten zijn waarop bewust een bepaalde oefening of kennis wordt aangeboden, zodat kinderen nieuwe ervaringen opdoen en vaardig worden in het zelfstandig toepassen ervan. Hieronder staan een aantal concrete voorbeelden beschreven van hoe wij als LOC zorgdragen voor het welbevinden van onze kinderen.
Positieve psychologie
Positieve psychologie is geïntegreerd in het pedagogisch handelen van alle medewerkers in het LOC. Er is oog voor kwaliteiten en talenten van kinderen en medewerkers. Dagelijks is er ruimte om elkaar of jezelf een compliment te geven, om de kwaliteitenwoordenschat uit te breiden en samen te werken op basis van elkaars kwaliteiten. Zo leren we kinderen met een positieve bril te kijken naar zichzelf, de ander en leren zij aandacht te hebben voor ieders kwaliteiten.
Lichaamsbewustzijn en emotionele geletterdheid
Dagelijks is er ruimte in de dagstart voor een moment waarop kinderen bij zichzelf nagaan hoe zij zich voelen. Kinderen krijgen hierbij taal aangereikt om hun gevoelens en emoties onder woorden te brengen. Zo werken we bijvoorbeeld aan lichaamsbewustzijn en emotionele geletterdheid en differentiatie.
Gezonde voeding
Binnen het LOC is er sprake van een gezonde voeding beleid. Binnen het thema voeding leren we kinderen dat gezond eten lekker is en dat je door gezond eten en voldoende bewegen ook beter in je vel komt te zitten. Lichaamsbeweging is dan ook een belangrijk thema op ons LOC. Er zijn structureel een aantal beweegmomenten op een dag voor alle kinderen en daarnaast is er extra tijd waarin kinderen die dat willen extra kunnen sporten en/of bewegen. Ook leren we onze kinderen dat lichamelijke fitheid samenhangt met mentale fitheid.