Goed
onderwijs

Naast de stevige pedagogische basis en vrije tijd krijgen de kinderen op De Bonte Boomhut goed onderwijs aangeboden. Wij geloven erin de kwaliteit van het onderwijs afhankelijk is van de kwaliteit van de instructie, want door goed doordachte, doelgerichte instructies leren kinderen het meest. Binnen ons LOC worden instructies van de basisvakken gegeven door middel van het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). De overige vakken vallen op ons LOC onder de noemer Ontwikkeltijd. Dit zijn vakken zoals wereldoriëntatie, kunstzinnige vorming en expressie. Hierbij maken we gebruik van Procesgerichte Didactiek.

Expliciete Directe Instructie model

Kinderen leren allemaal op hun eigen manier, maar ook heeft elk kind instructie nodig. De basisvakken zoals rekenen, lezen, taal en spelling worden op De Bonte Boomhut aangeboden door middel van het Expliciete Directe Instructiemodel. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat een goed georganiseerde instructie, een goede uitleg, voordoen en hardop denken voor bijna alle kinderen van belang is om tot leren te komen. Diegene die de les geeft, controleert voortdurend of alle leerlingen de leerstof begrijpen en geeft gericht feedback. Binnen een EDI-instructie is er veel interactie tussen diegene die de les geeft en de kinderen en de kinderen onderling. Hierdoor wordt er veel samengewerkt en relaties worden versterkt.

Procesgerichte Didactiek

Procesgerichte Didactiek biedt een kader waarin ieders talenten op een natuurlijke wijze zichtbaar worden. Deze didactiek gaat uit van een viertal fasen: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. Deze fasen zijn niet scherp gescheiden, maar lopen in elkaar over en soms door elkaar heen. De vaardigheid reflecteren is onderdeel van iedere fase en zorgt ervoor dat de kinderen gestimuleerd worden om na te denken over hun keuzes, de zeggingskracht van hun werk of de gebruikte materialen en technieken (SLO, 2022).

Bij De Bonte Boomhut wordt er thematisch gewerkt. Thema’s worden bedacht en uitgewerkt samen met de kinderen. Binnen de thema’s worden vakken als wereldoriëntatie en kunstzinnige vorming en expressie geïntegreerd aangeboden en is er veel tijd en ruimte voor creativiteit. Het zorgt voor betekenisgeving aan het aanbod, betrokkenheid en eigenaarschap van leren en ontwikkelen.

Figuur 4 Procesgerichte didactiek (SLO, 2022)

Onze 4 pijlers

Veerkracht en welbevinden

Krachtige didactiek

Een rijke organisatie en leefomgeving

Veel tijd en aandacht